ایجاد نشاط و شادابی یکی از مؤثرترین راه ها برای افزایش بهداشت روانی در جامعه است، مدرسه بعنوان یک نهاد می تواند با بوجود آوردن زمینه ها و برنامه هایی باعث هر چه شاداب کردن جامعه شود. اگر در مدرسه شوق زندگی کردن بوجود آید خود به خود اثرگذار بر جامعه خواهد بود. انسان های شاد زندگی خود را تحت کنترل دارند، مسئولیت پذیرند، هدفمند هستند، دید مثبت به زندگی دارند.
عباسینیا (1391)، در کتاب خود با عنوان «مدارس شاداب، دانش آموزان شاد» ویژگی مدارس شاد را در مهربانی و روابط انسانی افراد میداند. از نظر وی، عوامل مؤثر در شادابی مدارس عبارتاند از:
• توجه به فضای فیزیکی مدرسه
• تجدیدنظر در کیفیت فعالیتهای آموزشی و توجه به شاخصهای نشاط
• ایجاد روابط انسانی مطلوب
• استفاده از روشهای فعال تدریس
• آموزش ارزشهای انسانی
• استفاده از روشهای ساده و جذاب در آموزش
• معرفی الگوهای مناسب
• تشویق و ارزشگذاری فعالیتهای دانش آموزان برای ایجاد عزت و اعتمادبهنفس
• آموزش روابط اجتماعی مناسب به دانش آموزان
• توجه به معیارهای شادیآفرین در سنین مختلف (کودکی: توجه به نیازهای جسمی و روانی ـ نوجوانی: پذیرش فرد از طرف خانواده و گروه همسالان و موفقیت در کارهای شخصی و تحصیلی ـ جوانی: کسب مهارتهای لازم برای تصدی شغل، پیشرفت در کار و تحصیل)
• نقش دولت در افزایش شادمانی: جلوگیری از رواج و پخش برنامههای مروج خشونت ـ ترویج محبت و زندگی متعادل در تولیدات رسانهای ـ آموزش تکریم و سپاس از طبیعت ـ تأمین شغل، بهداشت و درمان و هزینه معیشت مردم
• آموزش ارزشمندی کار و تلاش
• تشویق دانش آموزان به خلاقیت و نوآوری و ایجاد بسترهای لازم برای بروز استعدادها
• همکاری آگاهانه و مشارکت همهجانبه اولیا با مدرسه.
شادابی فقط با یک برنامه دقیق امکان پذیره
ضمنا مدارس اکثرا دچار خشکی تصمیمیات هستن